2014. május 7., szerda

Színészeink hétköznapjai vasfüggönyön innen és túl




„Érdekli, mi zajlik a kulisszák mögött a színházban előadás közben? Kíváncsi, miből áll egy próbafolyamat? Szeretne többet tudni a Hajmeresztő, a Sakk, az Apácák, a Csoportterápia, A kripli, a Mágnás Miska vagy éppen a Portugál című darabok kulisszatitkairól?
Szeretné megtudni, hogy készül egy-egy előadásra egy színésznő/színész, hogyan oldja meg, ha egyszerre több színházban is játszik, vagy miért épp a színészetet választotta?” – Írja Egervári György - a Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ Természettudományi Karának másod éves földrajz-kémia szakos tanár hallgatója- kedvcsinálójában. Vele beszélgettem.

Nagyon megörültem, amikor kaptam a közösségi oldalon az eseménymeghívót, hogy „ Színházi titkok” címmel csinálsz egy beszélgetős, zenés programot és szerintem mindannyiunk kedvenceivel, a Győri Nemzeti Színház színészeivel: Agócs Judit, Mózes Anita és Járai Máté.
Honnan indult el az ötleted, hogy csinálnál ilyen beszélgetős műsort? Nem titkolt cél, hogy lesz folytatása is….

Több barátom kérdezgette tőlem, hogy hogyan zajlanak a színházi kulisszák mögött a dolgok, hogy egy próbafolyamat hogy megy végbe, az előadás előtt hogyan készülnek fel a színészek, mit csinálnak vagy, hogy mennyivel másabb egy prózai, mint egy musical előadás, mennyi idővel előbb kell nekik bemenni a színházba előadás előtt. Mit jelent a visszaolvasó próba, mit jelent a mikroportozás. Egyeztettem a Városházával, a Zichy-palotában Serfőzőné Tóth Andrea igazgatóasszonnyal beszéltem, neki is köszönöm a lehetőséget.

Mi a célod ezzel a programsorozattal?

Igazából az a célom vele, hogy az emberek lássanak bele abba, hogy amikor néznek egy előadást, vagy első felvonás után hazamennek, mert nem tetszik nekik, tudják, hogy abba mennyi munkát fektettek bele a színészek, mennyit próbáltak rá, megtanulták, kidolgoztak jeleneteket. Ha musicalről vagy operettről van szó mennyit gyakorolták az énekes, zenés részeket.

Agócs Judit, Mózes Anita és Járai Máté. Hogyan választottad őket a programsorozat első három színészének?

Mátéval nagyon jóban vagyok, Agócs Juditnak én csinálom a hivatalos közösségi oldalát, Anitát is nagyon szeretem és úgy gondoltam, mint fiatal művésznő legyen velünk ott. Ők hárman fognak nekünk egy-két titkot elmesélni.

Milyen régre nyúlik vissza a barátságotok?
Járai Mátét azóta ismerem, mióta itt van a színházban. 2010. májusában volt a Kabaré című musical és abban játszotta a Konferancié szerepét. Már előtte a színház szeptemberi nyílt napján összeismerkedtem vele. Emlékszem, Konferanszié jelmezbe volt felöltözve, sokat beszélgettünk már vele ott is édesanyámmal. Agócs Jucit is régről ismerem. Anitát pedig amióta megláttam a Csárdáskirálynő Stázikájaként, imádom.

Mik az abszolút kedvenc előadásaid Győrből?

Néhány évvel ezelőttről a Dzsungel könyve és a Kabaré. A zenés színház áll közelebb a szívemhez, de ha prózai darabok közül ki kell emelnem egyet, akkor Buldokov: Moliére című darabját mondanám. A Finito is nagy emlék nekem. Nagyon szeretném megvalósítani Szombathelyen szintén egy kedvenc darabomat, a Padlás című musicalt.

A beszélgetést holnap,16.30-as kezdettel rendezik meg a győri Zichy- palotában. Agócs Judittal, Mózes Anitával és Járai Mátéval, a Győri Nemzeti Színház színészeivel Egervári György beszélget. 
A belépés ingyenes, szeretettel várnak minden színházszerető érdeklődőt.