2014. május 12., hétfő

Tánc, kontakt



Katona Imre élete a tánc. Fontosnak tartja a szakma iránti alázatot. Lelkesen készül a Long- Soldier Dance Theater „Keep In Touch” című május 19-i estjére barátaival.

A győri fiatalember, Katona Imre 8 éven keresztül Csáky Mária mesternő, kétszeres nívódíjas táncpedagógus kezei alatt tanult. A  győri Tánc-és Képzőművészeti Iskolában végzett, majd a Budapest Táncszínháznál folytatta tanulmányait. Fontos számára a három művészeti ág: tánc- zene - és képzőművészet.  Két évvel ezelőtt fogant meg benne az ötlet, hogy ő is szeretne a budapestihez hasonló táncszínházat létrehozni. Találkozott Hosszú Judittal, aki korábban a Győri Nemzeti Színházban volt színésznő. Imre táncolni tanította Juditot. Később ebből a táncszeretetből született meg táncegyüttesük, a Long-Soldier Dance Theatre.
Fejes Ádám koreográfus és Földi Béla a Budapest Táncszínház vezetője, az Art-Jazz magyarországi atyja, Imre nagymestere segítsége és hite vezérelte addig, hogy megmutathasson három, teljesen különböző előadást.
Az elemek - föld-víz-tűz-szél és fém - mind egyfajta tulajdonság, erő, amely az emberek különbözőségét, de mégis összetartozását mutatja. Az előadásnak hangulati felépítettsége van.
Érzelem, hangulatok és megnyugvás a fő vezérvonalai. Mindegyik darab különböző, de valahol mégis kapcsolódnak egymáshoz!
„ Fontos számomra, hogy olyan partnerekkel dolgozhatok együtt ebben a produkcióban, akiknek szintén sokat számít a szakma iránti alázat.”

Az előadás látványvilágát fényekkel, hang- és vihar effektekkel is színesítik majd.

They don’t care” (Őket nem érdekli) koreográfiát egy eredeti történetből, az 1976-os Dallasi rendőrgyilkosságból és annak az 1988-as filmfeldolgozásából álmodták meg a koreográfusok: Vladka Taylor és egykori férje és partnere Fejes Ádám. A táncmű elrugaszkodik a történettől, s csak az egyszerű ember elesettségét ragadja ki abból. Azt a kilátástalan vergődést, melyet a rajta hatalmat gyakorló erők, a valóság felfogása iránt tanúsított érdektelensége vált ki. A szabadságától megfosztott embernek nem marad más, mint a lélek utazása, visszaemlékezés, a remény. Két ember egymástól elszakítva. A férfi a falak, a nő társa hiányának fogja. Szerelmük áthatol téren, időn, dimenzión, életen, halálon!” Zene: Philipp Glass, Brian Eno Táncolják: Bánki Reni és Katona Imre.
Május 4-én Földi Béla, a Budapest Táncszínház vezetője tartott tréninget a Győri Nemzeti Színház próbatermében, melynek én is részese lehettem. Rengeteg „útravaló” gondolatai, tanításai között azt is hangsúlyozta a résztvevőknek, hogy „ az életünk alapja, hogy mit-? Miért-? és hogyan csinálok?”, míg azt is elmondta, hogy „ keressétek az élet területén z apró részleteket, mert azokban van az igazság. Nyissátok ki a szemeteket, járjatok nyitott szemekkel!”
„Nagyon nagy élmény volt számomra egy ilyen fantasztikus koreográfus órájába belekóstolni. Sok új dolgot tanulhattam, ami egy táncos számára fontos hogy fejlődhessen és mindig jobb legyen.
Nem véletlenül kérte fel az est védnökeinek Katona Imre Ungvári István Szent István-és Kisfaludy-díjas színművészt, a Győri Nemzeti Színház színművészét és szakmai védnöknek pedig Demcsák Ottó Harangozó-díjas táncművészt, a Győri Balett egyik alapító tagját és jelenleg a soproni Petőfi Színház tánctagozatának vezetőjét, koreográfusát. Ahogy vallja Katona Imre: „Ungvári Istvánt, mint színészt, EMBER-t és mint színpadi MESTER-t tisztelem. Hangja, habitusa, kiállása fontos számomra. Demcsák Ottót tekintem második mesteremnek Földi Béla mellett.”

Megkérdeztem Bánki Renit a Győri Tánc- és Képzőművészeti Általános Iskola, Szakközépiskola és Kollégium tanulóját, hogy hogyan érezte magát Földi Béla tréningjén és hogy készül a Keep In Touch estre?, illetve melyik a kedvenc produkciója az estből és miért?

„A Keep in touch ra sok-sok próbával készülünk és megpróbáljuk a maximumot nyújtani azért is hogy a nézők élvezzék amit látnak és hogy mi is élvezzük amit csinálunk.
melyik a kedvenc produkcióm? 3 részből áll az est, de mind 3 rész kicsit különböző mindegyik más miatt jó. Leginkább mégis a az "ELEMENTS" (Elemek) című rész fináléja tetszik a legjobban. A zene és a tánc is dinamikus, pörögnek a történések egymás után.”

Bánki Reni


Az estre jegyek még kaphatóak! Érdeklődni lehet a Bartók Béla Megyei Művelődési Központban!