Két évvel ezelőtt télen még művészet pártolók, balett kedvelők izgultak Horváth Krisztiánért, hogy megmentsék életét a vele történt rémisztő esemény után. A gyógyulás mindannyiunk örömére sikerült. Krisztiánnak
újra tapsolhat a közönség, a Győri Nemzeti Balett előadásában, a
Szentivánéji álomban is újra színpadra lép, turnékon is szerepel. Legutóbb Németországban vendégszerepeltek a La vie en Rose - Rózsaszínház című táncjátékkal, melynek főszerepét ezúttal Rupnik Károly színművész játszotta.
A Győri Nemzeti Színházban beszélgettem Horváth Krisztián magántáncossal a Győri Balett próbatermében, akinek ma és holnap este is tapsolhat a közönség, Demetrius szerepét táncolja.
A Győri Nemzeti Színházban beszélgettem Horváth Krisztián magántáncossal a Győri Balett próbatermében, akinek ma és holnap este is tapsolhat a közönség, Demetrius szerepét táncolja.
A Veled történt szörnyű történés kapcsán Kiss János balett
igazgató azt nyilatkozta, hogy „ egy ekkora kihagyás akár végzetes is
lehet egy táncos életében”, hiszen most egy kis időt kihagytál a
táncolásban. Sikerült teljesen felgyógyulnod? Honnan meríted most az
erőt, energiát a tánchoz?
Nagyon gyorsan el kellett döntenem, hogy honnan tudok erőt meríteni,
pozitív vagy negatív irányba szeretnék elindulni. Két hónapot kellett
feküdnöm. Ahogy a mondás is szól: „ A pozitív gondolatok szülik a
pozitív szavakat, a pozitív szavak pedig pozitív tetteket
eredményeznek”. Azt gondolom, hogy ez volt a legfontosabb dolog, ami
segített ebből a történésből kijönni. Kedves Igazgató úr mondatára
reagálva, súlyos volt a sérülésem. Nyár végére már azt éreztem, hogy nem
lesz ennek fizikailag maradandó visszamaradása. A történésnek lelki és
szellemi következményeket is hagytak bennem. Ezalatt az idő alatt nagyon
sok minden történt velem, pozitív és negatív érzés, változás egyaránt.
Nagyon sokat segített nekem ez a történés abban, hogy meglássam,
megtapasztaljam, hogy a jövőben mire van szükségem és mivel kell
foglalkoznom.
Ahogy mesélted két hónap volt a gyógyulásos folyamat, amíg feküdnöd kellett. Változtatott ez az eset az emberekhez való hozzáállásodon?
Nagyon sok mindenben változtatott. Amikor az az időszak kezdődött, hogy
vissza kell integrálódnom a betegágyból a társadalomba, akkor próbáltam
tartani, hogy mindennek csak a pozitív oldalát nézzem. A negatív dolgok
nagyon érzékenyen érintettek, a pozitívak pedig nagyon jól estek. Lett
egy pontos, intenzív, erős határvonal kettő között. Megpróbálom az
életemet úgy koordinálni, hogy nem valami ellen vagyok, hanem valamiért.
![]() |
Fotó: Győri Nemzeti Színház |
„ A továbbiakban szeretnék továbblépni, segíteni az embereknek egy kicsit más oldalról.”
Mesélj arról egy kicsit, hogy hogyan lettél táncos!
Ez a 25. év, hogy minden reggel balettel kezdem a napomat. A Gombos Ferenc Általános iskolába jártam és első év végén felvételt nyertem Markó Iván balett iskolájába. Soha nem jutott eszembe, hogy balettoznom kellene. A bátyám, Horváth István hat évvel idősebb nálam. Édesanyám első ízben neki találta ki, hogy balettozzon, úgyhogy ő már ott volt az iskolában, amikor én elkezdtem. Abban az időben virágzott a Győri Balett, édesanyám is szerelmese volt a produktumoknak, a táncos lábú férfiaknak. Ezt a sorsot szánták a szüleink a bátyámnak és nekem is. Emlékszem, amikor életem első balett órájára mentem, Demcsák Ottó balettművész nyitotta az ajtót. Aztán sikerek, kudarcok váltották egymást, de a sikerek mindig tovább tudtak lendíteni és nem törték meg ezt az utat. 1999-ben bekerültem a Győri Baletthez.
Ez a 25. év, hogy minden reggel balettel kezdem a napomat. A Gombos Ferenc Általános iskolába jártam és első év végén felvételt nyertem Markó Iván balett iskolájába. Soha nem jutott eszembe, hogy balettoznom kellene. A bátyám, Horváth István hat évvel idősebb nálam. Édesanyám első ízben neki találta ki, hogy balettozzon, úgyhogy ő már ott volt az iskolában, amikor én elkezdtem. Abban az időben virágzott a Győri Balett, édesanyám is szerelmese volt a produktumoknak, a táncos lábú férfiaknak. Ezt a sorsot szánták a szüleink a bátyámnak és nekem is. Emlékszem, amikor életem első balett órájára mentem, Demcsák Ottó balettművész nyitotta az ajtót. Aztán sikerek, kudarcok váltották egymást, de a sikerek mindig tovább tudtak lendíteni és nem törték meg ezt az utat. 1999-ben bekerültem a Győri Baletthez.
Gondolom balettmesterek is jöttek-mentek…
Az iskolában két balettmesterem volt. Általános iskola végétől már
próbáltak bennünket a felnőtt balettossá válás időszakára készíteni,
délutánonként még pluszban is nagyon kemény tánc órák voltak. Reggel már
azzal indítottuk a napot, utána tanulás, majd újra balett órák és
próbák következtek.
A Győri Nemzeti Balett kezdetek óta nagyon színvonalas
produkciókkal áll a publikum elé. Pályafutásod alatt melyik eltáncolt
karakterre emlékszel vissza legszívesebben?
Rengeteg ilyen van, most hírtelen eszembe jutottak a negatív dolgok is,
amikor nem mindig áll közel az emberhez az a jelmez, az a smink, az a
karakter, az a zene vagy az a koreográfia, amit el kell táncolni.
Határozott személyiség vagyok és ilyenkor bele kell kényszerülni,
átgondolni, átérezni egy karaktert. Ez meglehetősen nehéz, de ez a
dolgom. Előadóművész vagyok. A legpozitívabb emlékem, biztos sokan
emlékeznek rá, a Győri Balett 30. évadában volt. Egy általam nagyon
tisztelt koreográfus koreográfiája volt, Nobert North: Halál és lányka.
Ennek főszerepét is megkaphattam, valamint a karban is nagyon jól
éreztem magam. Egy boldog évad volt. Ennek az előadásnak a második
felvonásában a Kakas című produkció olasz zenére óriási élmény volt.
Boldog vagyok ezekkel a darabokkal, mert felejthetetlen, boldog
pillanatokat tölthettem és tölthetek el a színpadon.
Milyen tervekkel dolgozol 2013/2014-es évadban? Mik a fő feladatok?
Az első időszak, az a két-három hónap a saját egészségem felépítése
volt. Utána következett a társadalomba való visszailleszkedés, ami azt
gondolom, hogy egészen jól sikerült. A mostani időszak úgy gondolom a
legnehezebb, a munkába való visszaintegrálódás, ami egy kicsit
nehezebben ment. Nem feltétlenül fizikai okokból, hanem rengeteg új
gondolatom és ötletem jött. Ebben az évadban meg kell próbálkoznom
azzal, ami az én saját utam. 33 éves vagyok, nekem most kezdődik az
életemnek az a szakasza, amikor én választhatok, hogy mit szeretnék még
csinálni. Óriási izgalommal tölt el, hogy nagyjából már látom ezt az
irányt, hogy mivel szeretnék foglalkozni. Amit elkezdtem előtte,
szeretném befejezni, még 10 évem van a profi balett táncos
pályafutásomból. Mellette viszont szeretnék más dolgokkal is
foglalkozni.
Tartasz képzést „Felnőtt balett” címmel. Milyen visszajelzéseid vannak a csoportból? Mi volt a célod ezzel a foglalkozással?
Fura volt a kezdet. Az egész úgy indult, tudni kell rólam, hogy
többféle dolgot is tanítok. Van egy pici kis tanítványom, akit
felkészítettem a Győri Tánc-és Képzőművészeti Iskolába a felvételire. Az
ő édesanyja dobta fel ezt a labdát, hogy mi lenne, ha csinálnék Győrben
egy felnőtt balettet. Megszellőztettem ezt az információt, örömmel
belevágtam és a legnagyobb meglepetésemre meglehetősen nagy sikere van.
Rendkívül pozitív visszajelzéseket kapok, nagyon szeretem, hogy van egy
könnyed légkör, nem kell balett versenyre és felvételire készülni,
hanem tényleg el lehetünk foglalva azzal, hogy megtaláljuk önmagunkat
testünkkel, lelkünkkel. Előtte van egy kis bemelegítés is és az egész
idő alatt zongorakíséretet is kapunk hozzá.
Melyik táncos szerep hozott olyan pluszt az életedbe, ami
megváltoztatta a világhoz való hozzáállásodat a tanulása folyamán vagy
az elsajátításuk közben?
Jó a kérdés! Van ilyen, méghozzá a balettben ez a legalapvetőbb és a
legegyszerűbb mozdulat, első pozíciónak nevezzük. Ilyenkor a térdek
kifelé fordulnak, a sarkak pedig úgy érintkeznek egymással, hogy mindkét
lábfej kifelé fordul, törekedve arra, hogy szinte teljesen egyenesbe
kerüljenek. Először nehezen ment nekem ez a mozdulat, úgy gondolom az
izületeim nem feltétlenül erre születtek. Ez az egész megváltoztatta az
egész hozzáállásomat, mint ember, mint táncos az egész világhoz. A mai
napig gondolkozok ezen, hogy milyen okai lehetnek és mi ebből a kiút.
Ha felléphetnél más világhírű balett társulattal, melyik lenne az?
Nagyon sok kiváló, frenetikus tánctársulat van a világon. Most az én
egyik kedvencem egy londoni tánctársulat. Ők nem balettel foglalkoznak,
hanem inkább kortárs tánc vonalon tevékenykednek. Hofes Seffer Dance
Company a nevük. Szívesen kipróbálnám azt a gondolatmenetet és azt a
filozófiát, amit ők alkalmaznak. Rengeteg olyan koreográfia van még,
amit szívesen eltáncolnék, mielőtt abba kellene hagynom ezt a szép
szakmát, hivatást.
25 éve táncolsz. A táncművészet mestere vagy. A mesterségbeli tudást hogy tudod a jövőben hasznosítani, ha majd már nem táncolhatsz ilyen aktívan, mint most?
Nagyjából megszületett a gondolatomban, hogy mi felé szeretnék
orientálódni, de továbbra sem szeretnék az előadóművészettől, a
színháztól távol kerülni. Ez az a világ, ahova beleszülettem, ez a
világ, ahol élek, jól érzem itt magam. A továbbiakban szeretnék
továbblépni, segíteni az embereknek egy kicsit más oldalról.
Örülök a beszélgetésnek, köszönöm!
Én is köszönöm!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése