Pesty-Nagy Kati rendezővel beszélgettem.
Milyen rokoni szál fűz Benedek Elekhez?
Bár Budapesten
nőttem fel, de már egészen pici koromban szinte forradalmárként éltem meg a
székely öntudatomat, alsós tanulóként az iskolatáskámon hordtam büszkén az
Erdély feliratot, s ha haza utaztunk például Marosvásárhelyig, ott nemzeti színű
szalaggal díszített gitárral a kezemben akartam elénekelni a Székely Himnuszt a
főtéren. Minden áron. Ez még jócskán a rendszerváltás előtt volt, nem lehetett
velem könnyű dolguk a szüleimnek.
Szerették volna, ha tisztában
vagyok a gyökereimmel és annak súlyával, de nem feltételezhették, hogy 10
évesen háborúba indulok majd egyedül a Székelyföldért.
Később a szabadságharcos oldalam mellett előtérbe került a lírikusabb, a kutatóbb, a szemlélődő is, ez már több irodalmat, és kevesebb háborút hordozott magában.
Később a szabadságharcos oldalam mellett előtérbe került a lírikusabb, a kutatóbb, a szemlélődő is, ez már több irodalmat, és kevesebb háborút hordozott magában.
Nem véletlen a
kettősség. Székely nagypapám, Nagybaczoni Nagy Ferenc, anyai ágon Benedek
Huszár nagybátyja Benedek Elek volt, apai ágon pedig Nagybaczoni Nagy,
unokatestvére Nagybaczoni Nagy Vilmos vezérezredesnek, aki a végzetes esztendők
alatt honvédelmi minisztere is volt hazánknak.
Ilyen felmenőkkel
nehéz felvenni a versenyt,. Hiába éreztem magamban az íráshoz
tehetséget, Elek Apó miatt csak 35 éves korom után mertem egyáltalán megengedni
magamnak, hogy ebben is kipróbáljam magam. Úgy éreztem, nincs jogom őket
lejáratni, ha esetleg nem tudok felnőni az ő szakmai színvonalukhoz.
Apukám karmesterként
roppant sokat tett a hazai zenés színjátszásért. Nálam az irodalom és zene
iránti elmélyült odaadás hozta el az operarendező diplomát, amivel ma javarészt
musicaleket írok és rendezek. Puccini vagy Bartók és Csehov még nagyon
hiányzik, de talán majd velük is lesz módom lényegi módon foglalkozni. A
haza-vágyódás meghatározó egész gyerekkoromra nézve, ebből az érzésből nőttem
fel azzá, aki vagyok. Ha hazamegyek Kisbaconba, és ott a Református Templomba
megszervezek, megrendezek egy Ünnepi Nagykoncertet, akkor gyermekkori
álmaimat váltom valóra.
Idén ősszel, Elek Apó házának teraszán, Szabó Réka, Elek
Apó dédunokája mondta nekem életem legszebb bókját, miszerint: "Elek Apó óta
nem volt, akinek ilyen fontosak lettek volna gyökerei, mint Neked, Katikám." Te
úgy jössz haza, ahogy Elek Apó jött. Ezekért a mondatokért érdemes volt élnem
és megszületnem.
Családi történeteink és meséink annyira szerteágazóak, s olyannyira
sok maradt fönt, hogy röviden leírni, elmesélni talán nem is érdemes. Ha valaki
ellátogat Kisbaconba, ott a Benedek Elek Emlékházban olyan személyes és odaadó
idegenvezetésben részesülhet, hogy azt nem érdemes nekem pár anekdotával
helyettesíteni.
Naponta élem, s körülvesz őseim hagyatéka, Benedek Elek csodálatosan egyedi ikerszéke díszíti a nappalimat, fölötte példaképeim által a családnak dedikált képe, Ady Endre, nagypapám és Benedek Elek vigyáznak rám. Hozzájuk szeretnék méltó lenni és maradni, Ők köteleznek a meg nem alkuvásra, s az igazság állandó keresésére. Büszke vagyok a székelységemre, büszke vagyok arra, hogy tudok mihez igazodni, és öreg koromra mindenképp szeretnék Erdővidéken is egy picike házat, aminek a teraszáról nézhetem majd az otthoni eget. Én minden nap haza vágyom.
Naponta élem, s körülvesz őseim hagyatéka, Benedek Elek csodálatosan egyedi ikerszéke díszíti a nappalimat, fölötte példaképeim által a családnak dedikált képe, Ady Endre, nagypapám és Benedek Elek vigyáznak rám. Hozzájuk szeretnék méltó lenni és maradni, Ők köteleznek a meg nem alkuvásra, s az igazság állandó keresésére. Büszke vagyok a székelységemre, büszke vagyok arra, hogy tudok mihez igazodni, és öreg koromra mindenképp szeretnék Erdővidéken is egy picike házat, aminek a teraszáról nézhetem majd az otthoni eget. Én minden nap haza vágyom.
![]() |
Pesty-Nagy Kati és
Benedek Botond Kisbaconban Elek Apó születésnapján
|
Benedek Elek mely művét szereted a legjobban?
Benedek Elek szerintem a nagyobb ívű regényeiben idézi vissza saját magát a legjobban. Ezek az igazi kedvenceim. Az egyik ilyen a "Huszár Anna" című írása, ami dédmamámról szól. Ezen kívül a fiának írt intelmeit, tanácsait is szeretem.
Mikor döntötted el, hogy a rendezéssel szeretnél foglalkozni?
Mikor döntötted el, hogy a rendezéssel szeretnél foglalkozni?
Tudatosan nem feltétlenül ismertem
fel, hogy a rendezői pályára kellene lépnem, hanem néhai Kerényi Imre, aki
a Madách Színház egykori igazgatójaként, 18 éves koromban oda szerződtetett engem a színházhoz, mint
stúdióst. Máig nem értem, hogyan mertem egyáltalán próbákon jelezni, hogy
én valamire látok egy praktikusabb, vagy netalántán jobb megoldást, de bizony
ez előfordult néhányszor. Megdöbbentő módon Imre ezekre a javaslataimra
rábólintott.
Ez természetesen a rendezői nagyságát is mutatja, ha valamit
hasznosnak érzett, nem vetette el, csak azért, mert épp egy stúdiós mondja.
Ezeket a különös helyzeteket követően már nagyon hamar asszisztensnek nevezett
ki, és így módomban állt az akkori Madách Színház és Madách Kamara majdnem
mindegyik rendezője mellett dolgozni. Ez óriási iskola volt. Nem felejtem el, a
Vörös Malom szilveszteri bemutatója után, éjfél után odajött hozzám Kerényi
Imre, és annyit mondott: "Maga rendező lesz, ez már biztos." Én meg nem
kételkedtem a szavában.
Később jutott eszembe, hogy már 12
évesen is Csehovot akartam rendezni, a Színjátékiskolában, ahová jártam. Így
összeállt a kép.
Pár év asszisztensi munka után indított pont Szinetár Miklós
opera-rendező szakot, s miután pici koromtól meghatározó része volt a zene az
életemnek, így evidensnek tűnt, hogy oda felvételizzek. Felvettek, elsőre,
pedig nőnemű vagyok, s alig múltam akkor 22 éves.
Szerinted milyen a jó rendező?
A jó rendezőnek mindenekelőtt
meghatározó és végigívelő gondolatai , nem csupán ötletei vannak egy darab
kapcsán. Ez óriási különbség, és mégis kevesen veszik észre. Ezen túl a jó
rendező egyrészt szakmailag roppant felkészült kell, hogy legyen, másrészt
igazi ügynek kell , hogy tekintse az előadást, amit épp rendez. Ez eddig mind,
természetesen csak az alapvetés . Magam részéről én roppant fontosnak
tartottam, mikor eljutottam odáig, hogy felismertem a saját rendezői nyelvemet,
amikor megértettem, hogy engem a szimbolista világ mozgat meg igazán, ezen
belül keresem a legmélyebb zuhanásokat, s a legfelemelőbb repüléseket. A rendezés
egy szakma, amit ma divatos elfelejteni, így mostanában túl sokan tolakodnak
sajnos rendezői székek közelébe, ami szerintem nagyon sokat árt a szakmának.
Azt tényleg nem tudom, hogy miért lett divat, hogy minden színész elhiszi
magáról, hogy tud rendezni, pedig ez a két szakma merőben ellentétes egymással.
A rendező minden szerep igazságát meg kell, hogy élje, egészben, egyetemesben kell gondolkodnia, míg egy színésznek a saját pozíciójára kell fókuszálnia, a nagy egészhez képest.
A rendező emberként is egészen más alapvetésű , ha valódi, hiszen tudja szeretni, támogatni, körülölelni a csapatát, miközben természetesen, ha kell, akkor kritikus és szenvedélyes, míg egy egészséges színész gondolkodásának a központjában, bizonyos értelemben önmaga áll, illetve mindenképp azt szokta meg, hogy vele "kell" foglalkozni, másoknak. Tehát túl sok az ellentmondás, és ez sajnos sok próbaidőszakon meg is látszik manapság. Természetesen vannak zsenik, Akik mindkét pályára tökéletesen alkalmasak, de Ők nem is aprózzák el a tudásukat. Tehát messze nem ellenük szólok, kizárólag az zavar, ha valaki valódi tudás és felkészültség nélkül ül rá egy csapatra, vagy társulatra. Hiszem , és remélem, hogy visszatér Magyarországra az a színházi világ egyszer, ahol komoly Mesterek lehetnek színházigazgatók - úgy, hogy fogalmam sincs róla, hogy milyen pártcsaládhoz tartoznak -, s a Mesterek vezette színházakban újra valódi rendezők rendezik előadásaikat.... jó lenne, ha végre megint itt tartanánk....
Téged mire tanít az önkéntes karantén időszaka, hogyan telnek a napjaid?
A rendező minden szerep igazságát meg kell, hogy élje, egészben, egyetemesben kell gondolkodnia, míg egy színésznek a saját pozíciójára kell fókuszálnia, a nagy egészhez képest.
A rendező emberként is egészen más alapvetésű , ha valódi, hiszen tudja szeretni, támogatni, körülölelni a csapatát, miközben természetesen, ha kell, akkor kritikus és szenvedélyes, míg egy egészséges színész gondolkodásának a központjában, bizonyos értelemben önmaga áll, illetve mindenképp azt szokta meg, hogy vele "kell" foglalkozni, másoknak. Tehát túl sok az ellentmondás, és ez sajnos sok próbaidőszakon meg is látszik manapság. Természetesen vannak zsenik, Akik mindkét pályára tökéletesen alkalmasak, de Ők nem is aprózzák el a tudásukat. Tehát messze nem ellenük szólok, kizárólag az zavar, ha valaki valódi tudás és felkészültség nélkül ül rá egy csapatra, vagy társulatra. Hiszem , és remélem, hogy visszatér Magyarországra az a színházi világ egyszer, ahol komoly Mesterek lehetnek színházigazgatók - úgy, hogy fogalmam sincs róla, hogy milyen pártcsaládhoz tartoznak -, s a Mesterek vezette színházakban újra valódi rendezők rendezik előadásaikat.... jó lenne, ha végre megint itt tartanánk....
Téged mire tanít az önkéntes karantén időszaka, hogyan telnek a napjaid?
Az önkéntes karantén, mint helyzet számomra
nem teljesen idegen, hiszen, ha nagyobb ívű írói feladatom adódik, akkor mindig
szükségem van egyfajta elszigetelődésre. Ez a mostani szituáció persze nem
ugyanaz, itt az időhatárokról nem én döntök, s tanítani sem tudok eljárni
Győrbe.
3 éve oktatok színjátszást Győrben, kifejezetten családias légkörben, s
ha jobban belegondolok, a növendékeim hiányoznak legjobban ebben a különös
kényszerhelyzetben. A szülők közül többeket már a barátaimnak merek nevezni, velük természetesen tartjuk a kapcsolatot az online térben is. A héten kezdtük
egyeztetni, hogy milyen feltételekkel tudjuk esetleg megtartani a már
hagyományosnak számító Gyirmóti Színjátszó Táborunkat, természetesen akkor
majd, s abban az esetben, ha ezt minden rendelkezés újra lehetővé teszi majd.
Most
két állandó feladat köré csoportosulnak a hétköznapjaim, egyrészt a
Király
Színház főrendezőjeként meg kell szakmai alapon is terveznünk az
újraindulást. Ezen a héten kezdtük el az online elemző és
szövegösszemondó próbákat.
Három
bemutatónk lesz azonnal, amint kinyithatunk újra, ebből a jelenlegi tervek
szerint kettőt én, egyet pedig Koltai Róbert és Gaál Ildikó rendez majd.
Nagyon
színes évadunk lesz, és miután sokat utazik a társulatunk, hamarosan a Győrbe
tervezett, és a Világjárvány miatt sajnos áprilisban elmaradt előadásainkat is
elhozzuk majd feltétlenül.
A másik feladatom, hogy az NKA támogatásának köszönhetően
zenés színpadra írhatom Mikszáth Kálmán: Különös házasság című elképesztően
erős és méltán örök érvényű regényét. Ezzel az anyaggal foglalkozni is
gyermekkori vágyam volt, maróan hatott rám már kamaszkoromban is az
igazságtalanság ilyen mértékű megjelenése, most is ezt a facsaró lelkiállapotot
szeretném minél inkább a színpadon előtérbe helyezni. A lelkiismeret, a bűnnel
való elszámolás, és a bűnnel való szembenézés alapvető témái rendezéseimnek.
A
Székely Nemzeti Tanács nemzeti régiókért kezdeményezett aláírásgyűjtő
kampányában a Világjárvány okozta korlátozások elrendeléséig tudtam napi
szinten részt venni, volt férjem, Pesty László elsők között kért meg, hogy
segítsem a kampány művészeti oldalát. Terveztünk szuperkoncertet, és számtalan
nagy nézettségre számot tartó csemegét, de a pandémia minden ilyen tervünket
elsöpörte sajnos, és a mozgósítást áthelyezte az online térbe. Miután én egy
autoimmun betegséggel élek, így március közepétől már a hajrában személyesen
nem vehettem részt, hiszen a vírus kapcsán a veszélyeztetett csoportba
tartozom, de telefonon, chaten, segítettem meglátásaimmal, ötleteimmel a
csapatot.
Laci mindig hangsúlyozta, hogy még mindig benne vagyok abban a
négy emberben, akinek a kritikájára, véleményére ad, s hallgat. Remélem ez néha
tényleg így is van. Összejött az
1 millió online aláírás. Nekem, ez a székely gyökereimmel, természetesen óriási büszkeség.
1 millió online aláírás. Nekem, ez a székely gyökereimmel, természetesen óriási büszkeség.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése